عوامل مهم در ایمپلنت دندان

مدت زمان درمان ایمپلنت دندان به وضعیت بالینی هر بیمار بستگی دارد. در حالی که یک درمان استاندارد ایمپلنت دندان می‌تواند بین ۳ تا ۱۵ ماه طول بکشد، ممکن است به روش‌های جراحی یا درمان های اضافی نیاز داشته باشید که می‌تواند مدت زمان درمان ایمپلنت دندانی شما را افزایش دهد.


برداشتن دندان


ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و پر کردن شکاف باقیمانده در دهان بیمار استفاده می‌شوند. به طور معمول، دندان قبلاً برداشته شده است، چه با افتادن و چه توسط دندانپزشک. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که قبل از اینکه بتوانید ایمپلنت دندانی خود را ایجاد و نصب کنید، نیاز به برداشتن دندان داشته باشید.


دو دلیل اصلی که باعث می‌شود یک فرد تحت عمل کشیدن دندان قرار گیرد، کشیدن دندان عفونی یا غیر حیاتی است. اگر یکی از دندان‌های شما عفونی شود و سایر روش‌های درمانی مانند کانال ریشه نتوانند آن را نجات دهند، باید برداشته شود. این کار برای جلوگیری از گسترش عفونت به دندان‌های دیگر یا حتی سایر نواحی بدن شما است.



دندان غیر حیاتی یا "مرده" دندانی است که دیگر به منبع خون متصل نیست و به مرور زمان باعث از بین رفتن اعصاب می‌شود. اگر بخواهید یک دندان مرده را در لثه خود باقی بگذارید، احتمالاً از درد و ناراحتی دندان رنج خواهید برد. همچنین ممکن است شروع به ایجاد آبسه کنید. انتظار برای این اتفاق قبل از کشیدن دندان می‌تواند به سلامت دهان و دندان شما آسیب بیشتری وارد کند.


هر چه دندان از دست رفته و شکاف در دهان شما طولانی‌تر باشد، احتمال از دست دادن استخوان بیشتر است. اگر استخوان شما به اندازه کافی متراکم نباشد که بتواند ایمپلنت را محکم نگه دارد، ممکن است مجبور شوید برای تقویت فک خود پیوند استخوان انجام دهید.


پیوند استخوان


پیوند استخوان روشی است که جایگزین استخوان از دست رفته در فک شما می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است از دست دادن استخوان در فک خود را تجربه کنید. گاهی اوقات ممکن است بر اثر تصادف، آسیب دیدگی دندان یا کنده شدن باشد، همچنین ممکن است نتیجه عفونت یا بیماری لثه باشد.


یکی از دلایل رایجی که افراد دچار تحلیل استخوان در فک خود می‌شوند این است که دندان‌های از دست رفته را جایگزین نمی‌کنند. وقتی چیزی را گاز می‌گیرید یا می‌جوید، استخوان فک‌تان از سمت دندان‌هایتان تحریک می‌شود. این شبیه به بلند کردن وزنه یا انجام حرکات فشاری برای بهبود و تقویت عضلات بازو است. فک شما برای سالم ماندن به ورزش منظم نیاز دارد. اگر پس از برداشتن دندان شکافی در دهان خود باقی بگذارید، استخوان فک شما این تحریک حیاتی را از دست می‌دهد.


اگر تراکم استخوان پایینی در فک خود دارید، ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید تا این ناحیه به اندازه کافی قوی و پایدار باشد تا ایمپلنت دندان را در جای خود نگه دارد. چندین مکان وجود دارد که می‌توان استخوان را از آنها برای بهبود استحکام فک به دست آورد:


گاو – استخوان گاو غیر معدنی شده که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مصنوعی – ذرات مصنوعی، مناسب برای گیاهخواران.


آلوگرافت - استخوان خود بیمار.


پس از دریافت پیوند استخوان، قبل از کاشت ایمپلنت تیتانیوم، باید یک دوره بهبودی را طی کنید. درست مانند نصب ریشه تیتانیوم، استخوانی که در فک شما قرار داده شده به زمان نیاز دارد تا به استخوان طبیعی شما جوش بخورد. این فرآیند می‌تواند چندین ماه طول بکشد و مطمئناً مدت زمان درمان ایمپلنت دندان شما را افزایش می‌دهد.

منبع خبر :